http://organikersag.blogspot.com.tr/ÜYE OLMAK İÇİN ALTTAKİ LİNK İ TIKLA

GÜMÜŞHACIKÖY

AMASYA İLİ GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİ
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE TANITIMI
gümüşhacıköy
amasya gümüşhacıköy
gümüşhacıköy amasya
gümüşhacıköy resimler
gümüşhacıköy fotoğraflar
gümüşhacıköy manzaralar
gümüşhacıköy görüntüler
gümüşhacıköy video
gümüşhacıköy spor
gümüşhacıköy haber
gümüşhacıköy harita
gümüşhacıköy ulaşım
gümüşhacıköy iklim
gümüşhacıköy turizm
gümüşhacıköy otel
gümüşhacıköy yurt
gümüşhacıköy pansiyon
gümüşhacıköy konaklama
gümüşhacıköy konut
gümüşhacıköy emlak
gümüşhacıköy daire
gümüşhacıköy arsa
gümüşhacıköy toki
gümüşhacıköy lojman
gümüşhacıköy kiralık
gümüşhacıköy satılık
gümüşhacıköy sağlık
gümüşhacıköy hastahanesi
gümüşhacıköy devlet hastahanesi
gümüşhacıköy kaymakamlık
gümüşhacıköy belediye
gümüşhacıköy nüfus
gümüşhacıköy emniyet
gümüşhacıköy meb
gümüşhacıköy eğitim
gümüşhacıköy okul
gümüşhacıköy kurs
gümüşhacıköy lisesi
gümüşhacıköy ekonomi
gümüşhacıköy sanayi
gümüşhacıköy ticaret
gümüşhacıköy tarım
gümüşhacıköy hayvancılık
gümüşhacıköy dağları
gümüşhacıköy akarsuları
gümüşhacıköy yaylaları
gümüşhacıköy gölleri
gümüşhacıköy dernek
gümüşhacıköy yemekleri
gümüşhacıköy doğa
gümüşhacıköy gezi
gümüşhacıköy tatil
gümüşhacıköy kültür
gümüşhacıköy sanat
gümüşhacıköy

GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE TARİHİ
Tarihçe
İlçe merkezi 1891 yılına kadar Gümüş’e ait ve “HACIKÖYÜ” adıyla anılan bir bucak iken, 1890 yılında belediye 1892 yılında ilçe merkezi olmuş ve GÜMÜŞHACIKÖY adıyla anılmaya başlanmıştır

GÜMÜŞHACIKÖY RESİMLERİ
GÜMÜŞHACIKÖY FOTOĞRAFLARI
GÜMÜŞHACIKÖY TANITIMI
GÜMÜŞHACIKÖY
AMASYA GÜMÜŞHACIKÖY
GÜMÜŞHACIKÖY COĞRAFI  DURUM VE ULAŞIM
Coğrafi Yapı ve Ulaşım
İlçenin yüzölçümü 653 km², rakımı 810 metredir. Amasya’ya 70 km., Merzifon’a 18 km, Hamamözü’ne 23 km ve Osmancık’a 35 km uzaklıktadır. Yazları sıcak ve kurak, kışları ilçe merkezinde ılıman ve yağışlı, yüksek kesimlerde soğuk ve kar yağışlı olarak geçer.

İlçe Merkezi Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesini İstanbul’a bağlayan Devlet karayolu üzerinde kuruludurNüfus ve İdari Yapı
2007 yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Veri Tabanı sonuçlarına göre Gümüşhacıköy ilçe merkezi nüfusu 12.847, Belde ve köyler 12.785 olmak üzere toplam 25.632 nüfus mevcuttur.
İlçeye bağlı 42 köy, İlçe merkezinde altı ve Gümüş beldesinde altı mahalle mevcuttur.

GÜMŞHACIKÖY EKMEK PİŞİREN KADIN
Belde ve Köy Nüfusları

Belde-Köy Adı
Nüfusu
Gümüş Beldesi
1907
Eslemez
136
Kiziroğlu
242
Akpınar
30
Güplüce
423

Koltuk
169
Alören
112
Güllüce
328
Konuktepe
101
Bacakoğlu
286
Güvenözü
47
Korkut
442

Bademli
279
İmirler
270
Köseler
436
Balıklı
118
Kağnıcı
702
Kutluca
301
Beden
215

Karaali
49
Kuzalan
319
Çal
583
Karacaören
398
Ovabaşı
329
Çavuş köy
95
Karakaya
61
Pusacık
442
Çetmi
567

Keçiköy
478
Sallar
255
Çiftçioğlu
151
Kılıçaslan
57
Saraycık
317
Çitlibağlıca
290
Kırca
342

Sarayözü
261
Derbentobruğu
236
Kızık
224
Sekü
145
Doluca
293
Kızılca
311
Yazıyeri
202
Dumanlı
344

Toplam
12.785
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE EKONOMİ VE SOSYAL YAPI
Ekonomik ve Sosyal Durum
İlçe Merkezi Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesini İstanbul’a bağlayan Devlet karayolu üzerinde kurulu olmakla birlikte ekonomik hayat canlı değildir.

İlçe ekonomisi büyük oranda tarıma dayanmaktadır. Tarım alanları 14,750 hektar olup bunun 6,300 (% 43’ü) hektarı İlçede bulunan Balıklı, İmirler ve Çitlibağlıca sulama göletleri ile sulanabilmektedir. Başlıca tarım ürünleri buğday, arpa, yulaf ve mercimek ile şeker pancarı, tütün, soğan ve haşhaş’tır. Tütün ve şeker pancarında kota uygulaması nedeniyle, alternatif tarım olarak seracılık, kültür böğürtleni, ahududu ve meyvecilik üretimi artmıştır. 2008 yılı verilerine göre 13,800 adet büyükbaş ve 11,924 adet küçükbaş hayvan mevcuttur.

İlçede 134 kişinin istihdam edildiği TEKEL Yaprak Tütün İşletmesi, 2 adet un fabrikası ve yeni faaliyete başlamış 1 adet tekstil atölyesi bulunmaktadır.
İlçe Merkezinde içme suyu ve kanalizasyon yeterli olup, ilçe merkezinden geçen dere ıslahı çalışmaları devam etmektedir. Bağlı belde ve köylerde elektrik, su ve telefon yeterli olup, tüm köy yolları asfaltlanmıştır.

GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE EĞİTİM,KÜLTÜR,SAĞLIK
Eğitim, Kültür ve Sağlık
İlçe merkezinde 1 Genel Lise, 1 Çok Programlı Lise (bünyesinde kız meslek lisesi), 1 İmam Hatip Lisesi, Sağlık Meslek Lisesi ve Anadolu Lisesi olmak üzere toplam 5 lise, 8 ilköğretim okulu ve köylerde 7 birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okulu vardır. Bu okullarda toplam 4,095 öğrenci mevcuttur.
İlçe merkezinde 50 yataklı Devlet Hastahanesi ve bir sağlık ocağı, Gümüş beldesinde ve Saraycık köyünde birer Sağlık Ocağı bulunmaktadır.

GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE TARİHİ ESERLER
Yörgüç Paşa Camii
Gümüş Beldesi merkezindedir.1429 yılında Yörgüç Paşa tarafından yaptırılmıştır. İlk yapılışı yarı ahşap olduğu bilinen yapı 1560 yılında yeniden ve kârgir olarak inşa edilmiştir. Yörgüç Paşa Vakfından olan cami zaman içerisinde bir çok tamirat görmüş 1939’da meydana gelen depremde gördüğü hasar üzerine 1946 da yeniden yapılmıştır.
Boyuna dikdörtgen plan şemasına sahiptir.

 İç mekan dört dikdörtgen ayak üzerinde, orta bölümde arka arkaya üç kubbe, yanlarda tonoz örtülüdür. Beden duvarları yarı hizaya kadar derzli moloz taştan ve yukarı kısımları sıvalı ve kirpi saçaklıdır. Cami giriş cephesi altı sütunlu, beş kemerli, ahşap kiriş üzerine düz ahşap tavanla örtülüdür.
Avluda yer alan şadırvan ise üzerinde bulunan bir kayıtta 1903 yılında yaptırıldığı anlaşılmaktadır.

Maden Camii
Gümüşhacıköy İlçesi Gümüş Beldesi’ndedir. 1800’lü yıllarda kilise olarak yaptırılmış daha sonraları camiye çevrilmiştir .Doğu-batı yönünde tümüyle dikdörtgen planlıdır. İç mekan üç sahına bölünmüş olup; ahşap süslemelerinin tümü, kiliseden çevrilen caminin orijinal süslemeleridir.

Cephe duvarlarının köşeleri silme taş, beden duvarları normal taş örgülüdür. Son cemaat yeri, batıdadır. Dört sütun üzerine oturan üç adet kubbeyle örtülüdür. Ana mekanın çatkısı ise alaturka kiremitle kaplı olup üç sıra kirpi saçaklıdır.
Gümüşhacıköy İlçesi, Gümüş Beldesi’nde yer almaktadır. Çelebi Sultan Mahmed’ in Gümüş Madeni Emirliği’ne tayin ettiği Halil Paşa tarafından 1415 yılında yaptırılmıştır. Dikdörtgen avlunun etrafını ahşap ve sivri kemerli, düz tavanlı revaklar çevirmekte olup, arka kısımlarda medrese odaları ve dershaneler sıralanmaktadır.

Gümüşhacıköy Bedesteni
İlçe merkezinde, Köprülü Camiinin güneyinde yer alır. Köprülü Mehmet Paşa tarafından 1660 yılında kendi adına camiinin külliyesi olarak yaptırılmıştır. Doğu-batı yönünde ince uzun dikdörtgen planlıdır. Dört kapılı yapının özellikle meydana bakan kapısı diğerlerine göre daha özenli olup üzerine 1900 yılında Yanyalı Mustafa Paşa’nın oğlu Ali Rıza Bey tarafından saat kulesi ilave edilmiştir.
Arada uzun dikdörtgen iki yanına sıralanmış beşik tonoz örtülü dükkanlardan oluşmaktadır. Avluya bakan cepheler her bölümü oluşturan yüksek sivri kemerler ve bunların aralarındaki payandalarla süslüdür.Üst kısımda cephe boyunca payandaların çevresini de dolaşarak uzanan derin silmeler iç mekana ayrı bir görünüm ve hareket kazandırmıştır.
Zamanla yapılan restorasyonlar sonucu kısmen değişikliğe uğrayan bedestenin giriş kapılarındaki kırmızı-beyaz kemer örgüsü dikkat çekmekte olup yapıya ayrıca renk katmıştır.1900’lerde yapılan saat kulesinin yıkılması üzerine yerine bugünkü kulelerin yapıldığı bilinmektedir.
Köprülü Mehmet Paşa Camii
İlçe merkezinde yer alır, 1660 yılında Köprülü Mehmet Paşa tarafından yaptırılmıştır.
Büyük Hamam
İlçe merkezinde yer alır, Köprülü Mehmet Paşa tarafından 1754 yılında yaptırılmıştır.
Maarif Hamamı
İlçe merkezinde yer alır, 1905 yılında İlçe Kaymakamı Hacı Tahir Bey tarafından yaptırılmıştır. Hamam 1907 yılında faaliyete başlamıştır.
Hacı Nadir Baba Türbesi
Sadrazam torunlarından Mehmet oğlu Hacı Ahmet ÇELEBİ 1494 yılında Gümüş Madeni Nazırı olmuştur. Mehmet ÇELEBİ Gümüşhacıköy’ de uzun yıllar oturmuş, kendisinin burada oturduğu yıllar Gümüşhacıköy ilçesinde Hacınazır köyü denmiştir. Daha sonraları halkın dilinde nazır kelimesi Nadire dönmüştür. Bu nedenle türbeye Hacı Nadir Baba Türbesi denir.
Gumushacikoy saat kulesi
Filibeli Mehmet Efendi
Bu zatın türbesi de yine ekin pazarında bir kahvehanenin içinde olup, türbesinin kim tarafından yaptırıldığı bilinmemektedir. Uykusu olmayan ve huysuz çocukların uslanması için bu türbe zaman zaman ziyaret edilmektedir.
Maden Hamamı
Gümüşhacıköy ilçesi Gümüş beldesindedir. 1820 yılında Rumlar tarafından yapılmıştır. Hamam inşaatını yapan Nazari Usta aynı zamanda Yörgüç Rüstem Paşa camiinin minaresini de yapan ustadır.
Gumushacikoy merkez carsisi
Tekke Hamamı
Gümüşhacıköy ilçesi Gümüş beldesindedir. Hamam ve çeşmesi Selçuklular zamanında Arabistan’ dan gelme Ahi Basri ve Ahi Burak tarafından yapılmış olup, ölümlerinden sonra bu kişiler Tekke Çeşmesinin yanına defnedilmiştir.
Gumushacikoy camisi
Darphane Camii
Gümüşhacıköy ilçesi Gümüş beldesindedir. Selçuklu devrinde ve Osmanlı İmparatorluğu zamanında kasabada darphane kurularak para basılmış olduğundan ismi buradan gelmektedir.
Manastır
Gümüşhacıköy ilçesi Gümüş beldesindedir. 1840 yılında kasabamızda bulunan Rumlar tarafından yapılmıştır. Burası Rumlara ait ibadet ve mesire yeri olarak kullanıldığı gibi pontus kralları ve ileri gelenleri için burada av partisi düzenlendiği de riayet edilmektedir. 1925 yılında Rumların gitmesiyle bakımı ihmal edilerek günümüzde virane bir hale gelmiştir. Çukurdere Türbesi : Gümüşhacıköy ilçesi Gümüş beldesindedir. Yunus Emre’ nin hocası Taptuk Emre’ nini hocası Barark Sultan’ a ait olduğu rivayet edilen bu türbe Çukur Dede olarak bilinmektedir. Acil olarak restore edilmesi gerekmektedir.
gumushacikoy sadirvan
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE GELENEK VE GÖRENEKLER
GÜMÜŞHACIKÖY'DE EVLENME:
Düğünler: Evlenecek çağa gelmiş erkek çocuğu için düşünülen kızın evine, oğlan evinin yakınlarından iki-üç kişi birleşerek kız bakmaya giderler. Kız, gelen misafire çay veya kahve ikram ederek görücüye çıkmış olur. Gelen görücüler kızı beğenirse daha sonra rahatsız etmek için de müsaade isterler ve kız oğlana , oğlan kıza bir fırsatı bulup gösterilir. İkiside biribirini beğenirse büyükler toplanarak kız evine haber salar ve dünürlüğe giderler. “Allah’ın emri, Peygamber’in kavliyle” kız istenir.
Amasya Gümüşhacıköy
 Kız evinde izzet-ikram fazla olur ve gelen dünürlere yemek ikram edilirse, kız tarafınca verimkar gözle bakılır. Bu isteme iki-üç kez kız tarafının naz ve edasının bitmesine kadar sürer ve söz kesimi için gün istenir.
Şerbet: Söz kesiminde kıza söz yüzüğü getirilerek, o gece kız ve oğlan tarafından yakınları çağrılır ve şerbet içilir. Şerbet içilmesi her şeyin tatlılıkla gitmesi içindir. Düğünde takılacak olan takılar, eşyalar, kız tarafından yazılarak erkek tarafına verilir. Fazlalık varsa orada anlaşma sağlanır.

Eksik Görme ve Gelin Hamamı: Daha sonra düğün günü kararlaştırılır. Eksikler için hep beraber çarşıya çıkılarak takılar, eşyalar alınır. Kız tarafının yakınlarına da eksikler alınırken hediyelik gömlek, elbiselik, çorap vs. Alınır. İlimiz çevresinde üç gün-üç gece düğün olur. Davul zurna tutularak oğlan evinin kapısına bayrak asılır.

yemişen köyü
 Düğün evi olduğu belli olur. Gelen misafirlere yemek verilir ağırlanır. İkinci gün gelin hamamı yapılır. Kızın arkadaşları ve yiğitbaşısı (kızın herşeyiyle düğün boyunca ilgilenir) sarılan dolmalar, börekler alınarak hamama gidilir. Oğlan tarafından da birkaç kişi gelir. Hamamda def çalarak bazı oyunlar oynanır. Aynısı erkeğin arkadaşları tarafından da güvey için yapılır. Güveyin boynuna ipek peştimal atılarak, tutulan çalgıcılara oynayarak hamama gidilir. Damat traşı yapılır.

Kına Gecesi: Gelin hamamının ardından, kına gecesi için akşama hazırlık yapılır. Oğlan tarafından erkekler toplanır. Kız tarafına yengeler diye hitap ettiğimiz, oğlan tarafından bekar kızlar ve başında iki veya üç tane büyük kadın bulunan kafile gelir. Çeşitli oyunlar oynanır, her iki tarafta da eğlenilir. Yatsı namazından sonra oğlan tarafındaki erkekler kına almaya kız tarafına gelirler. Oğlanın da, kızın yiğit başısı gibi (sağdıç deriz) bir arkadaşı onun herşeyiyle ilgilenir. Kız tarafına gelin kınasına gelen erkekler, kızın arkadaşlarıyla pazarlık yaparak büyük bir tepsiyi kızları razı edip, parasını verip ve oynayarak geri oğlan evine gelir,

PATOS
 damada arkadaşları, kıza da arkadaşları ilahi söyleyerek gelini ortaya getirir, ilahilerle ağlantıncaya kadar uğraşırlar. Eline ve ayağına kına yakar, avucunun içine para koyarlar (bu para gelin tarafından saklanır, elinin bereketli olması içindir.) Takıları takılır, gelenlerin eli öpülür. Gelen misafirlere leblebi, fındık, fıstık karışımı kuruyemiş dağıtılır.

KEÇİ
 Bazı yerlerde bu karışımının içine bozuk para da katılır. Sabah erken kalkmak üzere geç vakit dağılırlar.
Gelin Alma: Sabah her iki tarafta erken kalkarak hazırlığını yapar, arabalar tutulur, süslenir, tanıdık ve akrabalar arabalara binerek kız tarafına hareket ederler. Yiğitbaşı ve birkaç arkadaşı gelini hazırlarlar. Eşyaları toplanır, arabanın birine taşınır. Gelin almak için gelen oğlan tarafına önce evin kapısı kilitlenir ve yiğitbaşı bahşiş almayınca açmaz, kızın arkadaşlarından biri de gelinin çeyiz sandığında oturur, bahşişini almayınca kalkmaz.

Kapıdan çıkmadan kızın oğlan kardeşi varsa o, yoksa en yakın akrabası kardeş kuşağını (kırmızı kuşak) Besmele ile üç kez bağlar, açar ve üçüncü de gelinin belinin beline bağlar, ablasının valizini alarak oğlan tarafına teslim eder (adına kardeş yolu deriz) bahşişini alır. Gelin babası, annesi ve kardeşleriyle, yakınlarıyla helallaşır. Oğlan tarafından gelen yengeler gelini teslim alırlar. Kız tarafından alınan küçük yastık yengelerden birine satılır. Dualar okunarak, gelin arabaya bindirilir.

 Oğlan evine gelen gelini kapıda kayınvalide ve kaynata karşılar. Gelinin bindiği arabanın kapısı kilitlenerek kapı açılmıyor bahşişi alınır. İsterse gelinde arabadan inmez ve kaynanadan bahşiş ister. Dua okunduktan sonra gelinin eline ekmek verilerek yedirilir. Kapının arkasına çivi çıkartılır. Yumurta pişirilerek yedirilir. Yumurta yedirmekle hemen çocuklarının olması anlatılır. Gelinin başına para ve leblebi dökülür, önünde çömlek kırılır.

Çeyiz Asma: Gelinin odası hazırlanıp duvarlara ve tavana ip asılarak gelinin çeyizinde ne var, ne yok hepsi güzel bir şekilde duvarlara asılarak çeyiz bakmaya gelenlere gösterilir. Bir hafta çeyiz bakma olur.

GÜMÜŞHACIKÖY'DE SÜNNET DÜĞÜNÜ:
Sünnet düğünleri genellikle Pazar günleri yapılır. Çocuk genellikle yalnız sünnet edilmez. Kardeşi yoksa yakınlarından bir çocuk bunların yanına fakir ve öksüz çocuklarda alınır. Sünnet olacak çocuklar hamama götürülüp, güzel elbiseler giydirilip gezdirilir. Gelen davetlilere yemekler ikram edilir. Yenilir, içilir, eğlenceler yapılır. Ayrıca mevlüt okutulur. Yemekler yenildikten sonra, çocuklar sünnet ettirilir. Davetliler getirdikleri hediyeleri sünnet olan çocuklara vererek dağıtırlar. Erkekler dağıldıktan sonra sünnet evini kadınlar doldurur ve eğlence yaparlar.
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE HIDIRELLEZ
HIDIRELLEZ:
Rivayete göre Hızır aleyhisselam, İlyas aleyhisselam ve İskender-i Zülkarneyn birlikte Abı Hayat-ı (ölümsüzlük suyunu) aramaya çıkmışlar. Bir süre sonra karanlıklar ülkesine dalmışlar Hızır ve İlyas bu suyun kaynağını bulup içmişler, fakat İskender’e söylememişler. İnanca göre Hızır ve
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇE YEMEKLERİMİZ
KEŞKEK :
Pişirilmiş topraktan yapılan, iki kulplu, hafif yayvan çömleğin İçerisine kabukları soyulmuş, keşkeklik tabir edilen ( bütün yarma ) buğday taneleri, nohut ile beraber ördek eti, kurutulmuş kemikli et veya kemikli dana eti, yağ ve tuz konur. Çömlek su ile doldurularak fırına verilir. Genelde mahalle fırınlarında sabaha kadar pişen çömlek çıkarılarak, eve getirilip içindekiler kemikler alınıp, büyük bir tahta kepçe ile buğday taneleri ve et parçaları birlikte iyice karıştırılıp ezilir. Bu işleme özeme denir. Özenen keşkek, tabaklara servis yapıldıktan sonra, üzerine tereyağlı, salçalı biberli kızarmış yağ dökülerek yenilir.
BAKLALI DOLMA :
Kara Bakla bir gün önceden ıslanır. Yumuşayıp şişen baklanın Kabukları soyularak, yarma(kırılmış buğday) soğan, maydanoz, dorak (dereotu), salça Kırmızı ve karabiber, tuz ile karıştırılır. Bir miktar su ilave edilir. Salamura edilmiş bağ Yaprakları yıkanarak temizlenir. Bu hazırlanan bakla içine kıyma veya küçük oluşan et de ilave edilerek bağ yaprakları içerisine kare biçiminde doldurulup, bohça şeklinde Yaprak sarılır. Kıyması daha önceden pişirilmişse dolma çiğ de yenile bilir. Çiğ yenirken dolmalar hazırlanan tiride batırıldığında buna banma da denir.Pişirilecek kazanın tabanına birkaç sıra bağ yaprağı serilir. Bunun üzerine varsa kızarmış etli kemik konarak üstüne de sarılmış dolmalar dizilerek pişmeye bırakılır. Pişeceğine yakın üzerine yağda eritilmiş ve biraz su ilave edilmiş salça ile tirit ilave edilir.
SAÇ ÜSTÜ:
Saç üstü yapmak için önceden, haşhaş tohumları kavrularak, taş dibeklerde yağı çıkana kadar iyice dövülür. Elenen un tahta hamur teknelerinde ılık su ile yoğrularak mayalanması için üstü örtülür. Hamur tekneden küçük yumaklar halinde alınarak, hamur tahtası üzerinde oklavalarla açılır. Açılan hamurun üzerine dövülmüş haşhaş ve yağ sürülür. Açılan hamur üç-dört santimetre genişliğinde bantlar halinde kesilerek birkaç tanesi üst üste konarak yuvarlanıp yumak yapılır. Bu yumaklar tekrar oklava ile açılarak kızgın haldeki altı küllenmiş ekmek saçının üzerine oklava ile bırakılır. Bir yüzü pişince, çevrilerek öbür yüzü pişirilir. Pişirildikten sonra üstü tereyağı ile yağlanarak yenir. İçerisine haşhaşla beraber dövülmüş ceviz de konulduğu olur. Hamuru kalın ve küçük ekmek biçiminde veya parmak tabir edilen bükerek oluşturulan uzun parmaklar halinde yapılarak, mahalle fırınlarında pişirilmişine de haşhaşlı çörek adı verilir.
YANUÇ :
Hamur normal katılıkta hazırlanır, yumurta büyüklüğünde hamur yumakları koparılarak, ekmek tahtası üzerinde yufka gibi incecik açılır. Yufkanın yarısına daha önceden hazırlanan iç malzemesi (kıymalı soğan kavurması- maydanozlu çökelek-kıymalı ıspanak kavurması ) konarak yarım daire şeklinde katlanır. Dairenin kenarları parmaklarla bastırılarak kapatılır ocaklarda altı küllü kızgın saçlarda pişirilerek yağlanıp yenir.
GÖMBE :
Hamur mayası yoğrularak, ekmek hamuru kıvamına getirilir. İçi çukur saç içerisine, belli kalınlıkta yayılarak odun közü üzerine konur. Üstüne ise dışa çukur (bombeli) önceden ateşte kızdırılmış, saç kapatılır. Bunun üzerine de yanmakta olan odun közleri yığılarak örtülür. Alttan ve üstten odun közleri ile kapatıldığından bu ekmek türüne gömbe veya gömme denmektedir. Ekmek bu şekilde pişirilir.
PITPIT :
Hamur yumurta büyüklüğünde koparılarak, tahta üzerinde elde açılır. Küçük yuvarlak el tahtası üzerinde çevrilerek daire şekli verilir. Bombeli kızgın saç üzerinde pişirilir. Yağ veya yağlanmadan yenebilir.
CIZLAK :
Hamur bulamaç halde yuğurularak, kaşıktan akabilecek hale getirilir. Kızgın saçın üzeri yapışmaması için, iç yağı ile yağlanıp, hamur büyük tahta kaşık veya kepçe ile sacın üzerine daire şeklinde akıtılır. Bir yüzü pişince alınarak tereyağı ile yağlanıp, genellikle de pekmeze bandırılarak yenir.
PONGUT :
Genellikle köylerimizde ahlat ağacı (yabani armut ) meyvaları toplanarak Kurutulur. Taş dibeklerde veya sokuda dövülerek un haline getirilir. Üzerine üzüm pekmezi dökülerek karıştırılıp yenir.
ÇATAL ÇORBA :
Kullanılan Malzemeleri: 1,5 Çay bardağı yeşil mercimek, 2 çay bardağı yarma, 7 su bardağı su, ad. Orta boy soğan, 100 gr kıyma, 2 yemek kaşığı margarin, biraz tuz, pul, biber, nane.
Yapılışı : Mercimek ve yarma önceden pişirilir. Bir tencerede yağ, soğan, kıyma kavrulur. Üzerine nane ve pul biber serpilir. Mercimek ve yarma katılıp 5 dk. Kaynatıldıktan sonra ocaktan indirilir.Sıcak servis yapılır.


SAKALA ÇARPAN ÇORBA :
Kullanılan Malzemeleri : 1 su bardağı mercimek, 2 su bardağı un, 1 yumurta, 1 tatlı kaşığı tuz, 1 ad. Soğan, nane ve pul biber.
Yapılışı : Yumurta, un ve su karıştırılarak hamur haline getirilir. Oklava ile açılarak küçük şeritler halinde kesilir. Bir tencerede soğan yağ ile birlikte kavrulur. Nane ve pul biber konulur, su ilave edilip kaynamaya bırakılır. Kaynayan suya önceden pişmiş mercimek ile hamur eklenerek pişmeye bırakılır. Sıcak servis yapılır.
TARHANA ÇORBASI :
Kullanılan Malzemeleri : 500gr köy tarhanası, 1 su bardağı nohut, 1 çorba kaşığı tereyağı, 1 çorba kaşığı nane, 1 litre et suyu.
Yapılışı : Akşamdan tarhana ile nohut akşamdan ıslatılır. Tencere veya

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder